بهترین فیلم های کاراگاهی [بهتر از این لیست نیس!]

تماشای فیلم گروهی یکی از هیجان انگیزترین سرگرمی های جهان است ، اما انتخاب فیلمی که همه سلیقه ها را برآورده کند و حتی باعث ناراحتی و خستگی مردم شود ، دشوار است.

در این موارد ، فیلم های جنایی و معمایی گزینه های مطمئنی هستند که به مجموعه ای بی پایان از مناظرات پایان می دهند و شما را به چالشی جمعی می رسانند.

شرلوک هولمز در بین همه ما پنهان است ، که گاهی اوقات برنده ذره بین می شود و سرنخ ها را یکی یکی دنبال می کند تا مجرم را شناسایی کند.

بنابراین چرا فیلم مناسب را انتخاب نمی کنید تا از شما برای حل یک معمای هیجان انگیز دعوت کند؟ آیا می توانید مسیر درست را پیدا کنید و قاتل را زودتر از کارآگاه فیلم شناسایی کنید ، یا در دام توطئه های جنایتکارانه هوشمندانه می افتید؟

فیلم‌ کارآگاهی را عموما می‌توان به عنوان زیرمجموعه آثار جنایی یا تریلرها (آثار هیجان انگیز) طبقه‌بندی کرد. فیلم‌هایی که بر یک جنایت حل‌نشده (اغلب موضوع یک دزدی، قتل یا آدم‌ربایی) تمرکز می‌کنند و در عین حال یک شخصیت اصلی کارآگاه دارند که جنایت را دنبال می‌کند

و سیر وقایع بر حل معما یا تغییر شرایط او اثرگذار است.  تعقیب سرنخ‌ها، بررسی شواهد، بازجویی‌ها، تعقیب مجرم‌ها و گاهی اوقات صحنه‌های اکشن می‌توانند به این آثار راه پیدا کنند.

بعضی از فیلم‌های کارآگاهی را بیشتر می‌توان به عنوان یک اثر جنایی یا گنگستری ارزیابی کرد و بعضی دیگر آثاری معمایی هستند که در آن‌ها تعلیق و رمزوارگی حرف اول را می‌زنند.

لیست بهترین فیلم های کاراگاهی

هفت. زمستان استخوان‌سوز ۲۰۱۰ Winter’s Bone

زمستان استخوان‌سوز 2010 Winter’s Bone

این فیلم اقتباس دبرا گرانیک از رمان دنیل وودرل است که ظاهرا در دوران بینواییِ پسا آخرالزمانی در کوهستان‌های ازارک میسوری می‌گذرد، و داستان فیلم انگار به آهستگی جلو می‌رود و کند و تهی به نظر می‌رسد اما فیلم آکنده از جزئیاتی است که هر فقره از آن بر حسب اتفاق بر گرد واژه‌ای یکتا دور می‌زند که از زبان شخصیت‌ها بیرون می‌آید/نمی‌آید. جنیفر لارنس برای ایفای نقش اصلی این فیلم نامزد جایزه‌ی اسکار شد.

او نقش زن جوانی را بازی می‌کند، زنی که مجبور می‌شود در پی پدرش که به قید ضمانت آزاد شده و فرار کرده باشد و در این بین تنها عموی نه چندان درست‌و‌حسابی‌اش «تیردراپ» در دنیای متخاصم به او مدد می‌رساند، دنیایی که در آن سکوتی شدیداً تحمیلی حکمفرماست، اما شاید جان هاوکس (که او هم به خاطر این نقش نامزد جایزه اسکار شد) همان کسی باشد که با اجرای مهیب و گیرای نقش تیردراپ واقعاً در فیلم خوش می‌درخشد.

فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلمهای جنایی

فیلم Trance ( ۲۰۱۳ )

لیست بهترین فیلم های کارآگاهی هیجان انگیز

در طول یک دزدی سیمون که کارمند یک حراجی است از ناحیه سر آسیب می بیند و در حالی که فراموشی گرفته در بیمارستان به هوش می آید. تنها او می داند نقاشی که میلیون ها دلار ارزش دارد کجاست. تابلو نه داخل صندوق است نه در دتسان سارقین. سارقان نقاشی سیمون را می دزدند اما جوابی نمی توانند از او بگیرند.

آنها یک متخصص هیپنوتیزم به نام الیزابت را استخدام می کنند که می تواند هر چیزی را از حافظه بیرون بکشد. فیلمی فوق العاده جذاب است که اتفاقات به گونه ای غافلگیر کننده رقم می خورند که شگفت زده خواهید شد.

چاقوکشی – ۲۰۱۹ – Knives Out

داستان این فیلم درباره خانواده‌ای است که اعضای آن برای مراسم تولد پدر خانواده که رمان نویس مشهور “هارلان تامبرلی” است، گردهم می‌آیند. صبح روز بعد، هنگامی که تامبری به طرز مرموزی مرده پیدا می‌شود، اعضای خانواده مضنون به قتل می‌شوند و کارآگاه “بنویت بلانک” تحقیقات در مورد این قتل را بر عهده می‌گیرد. “دنیل کریگ” بازیگر نقش بنویت بلانک است و کارآگاه خیالی کریستی “هرکول پوآرو” او را تحسین می‌کند.

علاقهٔ نویسنده، کارگردان و تهیه کننده این فیلم “رایان جانسون” به کریستی بود که موجب شد این پروژه را شروع کند. جانسون برای کارگردانی فیلم جنگ “ستارگان: آخرین جدای” (Star Wars: The Last Jedi) محصول سال ۲۰۱۷ مشهور است.

 

روز مرگت مبارک (Happy Death Day)

روز مرگت مبارک

  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • کارگردان: کریستوفر لندن
  • بازیگران: جسیکا راث، ایزرائیل بروسارد، روبی مدین
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۵۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۶ از ۱۰

روز مرگت مبارک با الهام از فیلم کلاسیک معروف «روز موش خرما» (Groundhog Day) ساخته شده و البته ته‌مایه‌هایی از «جیغ» (Scream) هم دارد. به صورت کلی فضای فیلم دلهره‌آور و ترسناک است اما حال و هوای یک فیلم جنایی و معمایی را هم دارد.

داستان درباره‌ی ‌یک دختر دانشجو است که در روز تولدش به طرز دل‌خراشی به قتل می‌رسد اما این تازه آغاز ماجراست. او در یک سیکل زمانی گیر افتاده هر بار بعد از قتلش زنده می‌شود و باید با پیگیری جزئیات و سرنخ‌ها قاتل را پیدا کند. روز مرگت مبارک در حال هوای بازی‌های ویدیویی است و شخصیت اصلی با درس گرفتن از شکست‌هایش کم‌کم می‌فهمد برای گیر انداختن این قاتل روانی و زنده ماندن باید سرنخ‌ها را دنبال کند و مجهز باشد.

پس اگر دلتان می‌خواهد در کنار حل معما و سرگرمی، ترس و دلهره را هم تجربه کنید، روز مرگت مبارک را به هیچ عنوان از دست ندهید.

فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های جادوگری

دختر گمشده – ۲۰۱۴ – Gone Girl

داستان درباره “نیک اون” و همسرش ایمی است. آن‌ها رابطه‌ای عاشقانه داشتند که با گذشت زمان تلخ و تلخ‌تر شد. پس از کشمکشی بی پایان بین آنها، نیک به آینده‌اش و راه فرار از آن فکر می‌کند. اما سپس، ایمی ناپدید می‌شود. او نمی‌داند که ایمی کجا رفته و چه بلایی بر سرش آمده است اما مشکل او زمانی شروع می‌شود که تمام مدارک علیه او پیدا می‌شوند و او به عنوان مجرم در نظر گرفته می‌شود. این فیلم یکی از آثار برجسته‌ی دیوید فینچر است که تماشای آن ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد.

چشمان مار ۱۹۹۸ Snake Eyes

چشمان مار 1998 Snake Eyes

شاید برایان دی‌پالما تنها کارگردان آمریکایی باشد که از حیث پرداختن به سویه‌ی تاریکِ میراث هیچکاکی بتوانیم با داریو آرجنتو قیاس کنیم؛ دی پالما را به خاطر شماری از فیلم‌های برجسته‌ی سینمای این قرن به خاطر داریم، هرچند این فیلم‌ها به لحاظ سبک ناساز و ناهمخوان باشند.
آخرین فیلمِ قرن بیستمیِ دی پالما گرچه در زمان خودش چندان مورد توجه قرار نگرفت اما به طور بحث‌انگیزی یکی از بهترین کارهایش به شمار می‌رود و یقیناً یکی از کم‌قدردیده‌ترین آثار او در کارنامه‌ی هنری‌اش محسوب می‌شود. هرچند حتی صرفا فیلمبرداری این فیلم کافی است تا یک خوره‌ی سینما را به سرگیجه بیندازد خاصه وقتی که هماهنگ‌سازی و سایر ویژگی‌های دخیل در ساخت‌و‌پرداختِ نماهای بلند این اثر را در نظر بگیریم که بعضی از آنها جمعیت‌های انبوه و ازدحامی از بازیگران و سیاه‌لشکرها را دربرمی‌گیرند.

هرچند شاید اینطور به نظر نرسد، اما داستان فیلم یقیناً معمولی‌ترین و متعارف‌ترین عنصر این فیلم به شمار می‌رود و شاید برای اواخر دهه‌ی نود زیادی کهنه و نخ‌نما باشد؛ داستانی که در آن نیکلاس کیج نقش پلیس کثیفی را بازی می‌کند که خودش را در میانه‌ی ماجرای یک قتل سیاسی می‌یابد که در گیرودارِ یک مسابقه‌ی مشت‌زنی رخ داده است. اما این حرف‌ها دلیل نمی‌شود که مهارت دی پالما در هدایت دوربین و کارگردانی و بازی نیکلاس کیج و انرژی انفجاری‌اش در این فیلم را ندیده بگیریم.

فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های سرقت بانک

جیغ (Scream)

جیغ

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: وس کریون
  • بازیگران: نو کمبل، دیوید آرکت، کورتنی کاکس، متیو لیلارد، رز مک گاون، ایکیت اولریش، جیمی‌کندی
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰

وس کریسون در اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی فیلمی در ژانر اسلشر ساخت که نظرات مثبت مخاطبان و منتقدان را به همراه داشت. استقبال از جیغ به حدی بود که در سال‌های بعد ۳ دنباله‌ی سینمایی دیگر هم برای آن ساخته شد. البته هیچ کدام از آن‌ها به اندازه‌ی فیلم اصلی پرطرفدار نبودند اما تحول عظیمی در ژانر ترسناک و اسلشر ایجاد کردند.

ماجرا درباره قاتلی است که دختران دبیرستانی را یکی پس از دیگری به قتل می‌رساند. تا اینکه یکی از دخترها به نام سیدنی پرسکات زنده می‌ماند و پلیس می‌فهمد با یک قاتل نقاب‌پوش سروکار دارد. او خیلی زود به «صورت روحی» معروف می‌شود و با قتل مدیر دبیرستان موجی از وحشت در شهر به راه می‌افتد.

قسمت اول جیغ فروش رویایی را در گیشه تجربه کرد. هزینه ساخت این فیلم بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار برآورد شد و این در حالی بود که در مجموع ۱۷۳ میلیون دلار فروخت. جالب است بدانید در دهه‌ی ۹۰ سلسله قتل‌هایی با الهام از جیغ در دنیای واقعی اتفاق افتاد که این فیلم را بیش‌تر سر زبان‌ها انداخت.

پس اگر دوست دارید همراه با شخصیت اصلی به دنبال قاتل بگردید، کشف کنید که زیر نقاب روح چه کسی پنهان شده و به خونریزی‌های رایج ژانر اسلشر هم علاقه‌مندید تماشای جیغ را به هیچ عنوان از دست ندهید.

جزیره شاتر – ۲۰۱۰ – Shutter Island

“جزیره شاتر” یکی از بهترین تریلرهای روان شناسانه قرن جدید و شاهکار دیگری از مارتین اسکورسیزی است. این فیلم نوآر و رازآلود یک کاراگاه کنجکاو را نشان می دهد که می خواهد به موضوعی پی ببرد، سپس با کمک فلش بک هایی به روایت داستان پی می بریم، شخصیت زن اغواگر را میبینیم، با شخصیت های مکمل روبه رو می شویم که در خلق فضای رازآلود فیلم موثرند و همچنین پایان تراژیک داستان هم تاریک و غم انگیز است. علاوه بر این لئوناردو دی کاپریو بار دیگر قدرت بازیگری خود را در این فیلم به اثبات می رساند. همچنین بازی بن کینگزلی در این فیلم زیبا و دیدنی است.

فیلم (۲۰۰۵) Flightplan

فیلم کارآگاهی

نقشه پرواز (Flightplan) عنوان این فیلم درام، معمایی و مهیج به کارگردانی روبرت شونتکه است که ۱۴ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۵ منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی چون جودی فاستر، پیتر سارسگارد، شان بین، کیت بیهن و مت بامر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان فیلم درباره کایل پرات (جودی فاستر) است که در طول یک پرواز از برلین به نیویورک  دختر کوچکش را گم می کند. او که بعد از مرگ همسرش استرس‌های احساسی زیادی را متحمل شده، تلاش می کند به خدمه هواپیما و مسافران که به او اعتماد ندارند این موضوع را ثابت کند. شرایط خیلی نامعقول پیش می‌ورد طوری که خود او نیز به آنچه واقعا رخ داده شک می کند. به‌علاوه همه چیز نشان می دهد که دخترش اصلا سوار هواپیما نشده است. اما کایل حس می کند یک جای کار می لنگد بنابراین تصمیم می گیرد به هر شکل ممکن به قلب این مشکل بزند.

در فیلم نقشه پرواز حدود ۱۴ بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان آن را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از این‌لحاظ کارگردانی فیلم نقشه پرواز باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است. نقشه پرواز یکی از آن فیلم‌های هیجان‌انگیز است که تا پایان آن نمی توانید خود را از صفحه نمایش جدا کنید.

 

درباره‌ی میزبان مووی

حتما ببینید

بهترین فیلم های جادوگری

بهترین فیلم های جادوگری [این فیلم ها دیدن داره!]

جادوگری یکی از فیلم هایی است که طرفداران خاص خود را دارد. تماشای فیلم ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *