سبزیجات را چگونه بپزیم که خواص آن حفظ شود

هر روش به جز سرخ کردن ، برای پخت سبزیجات مناسب است. متخصصان تغذیه معمولاً با هر روشی که باعث می شود سبزیجات بیشتری بخورید موافقت می کنند. با استفاده از روشهای جدید ، نه تنها خود بلکه سایر اعضای خانواده را بیشتر به خوردن سبزیجات وا می دارید.

ممکن است متخصصان تغذیه در برخی موارد اختلاف نظر داشته باشند ، اما همه آنها در یک مورد اتفاق نظر دارند: خوردن سبزیجات سبزیجات یکی از غذاهای سالم و مقوی است. سبزیجات سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند که برای عملکرد مناسب و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. هرچه افراد بیشتر از سبزیجات استفاده کنند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی ، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان ها کمتر است. چرا علی رغم همه این توصیه ها ، بسیاری از ما هنوز حداقل سبزیجات توصیه شده را مصرف نمی کنیم؟ شاید یکی از دلایل آن عدم آشنایی ما با روش پخت سبزیجات باشد. طبخ سبزیجات معمولاً برای بسیاری از ما پیچیده و دشوار است.

 

سبزیجات را در آب جوش بپزید

پختن سبزیجات در آب جوش یکی از آسان ترین راه ها برای تهیه آن است ، بهتر است برای حفظ مواد مغذی تا حد ممکن از آب کمتری استفاده شود تا مواد مغذی به ویژه ویتامین ها دور نمانند. اگر نمی خواهید سبزیجات مزه دار و له شوند ، صبر کنید تا آب کاملا بجوشد. سپس سبزیجات (مانند کلم بروکلی و لوبیا سبز) را اضافه کرده و پس از مدت کوتاهی از آب خارج کنید. اگر عجله ندارید و می خواهید سبزیجات نرم شوند ، قبل از رسیدن آب به نقطه جوش ، آنها را در آب خیس کنید و دما را کاهش دهید. این روش معمولاً برای تهیه سبزیجات سخت مانند نخود فرنگی ، لوبیا سبز ، سیب زمینی ، شلغم و سایر سبزیجات ریشه ای که نرم شدن آنها مدت زمان زیادی به طول می انجامد ، استفاده می شود.

 

نکته: افزودن کمی نمک به آب جوش باعث افزایش طعم سبزیجات می شود اما در مصرف نمک زیاده روی نکنید. سبزیجات نباید نمک باشند. به یاد داشته باشید که نمک زیاد باعث افزایش فشار خون می شود.

 

سبزیجات را در فر بپزید

طبخ سبزیجاتی مانند پیاز ، کدو تنبل و مارچوبه در فر بسیار آسان است. فقط آنها را خرد کرده ، درون سینی فر قرار داده و کمی روغن نباتی روی آنها بریزید. دمای بالای فر باعث می شود که گوشت و سبزیجات خیلی زود بپزند و قند آنها روی سطح آنها جمع شود. در نتیجه ، سبزیجات طعم شیرینی دارند. پختن سبزیجات در فر نه تنها باعث حفظ ویتامین ها و مواد معدنی سبزیجات می شود ، بلکه طعم آنها را نیز حفظ می کند ، که در صورت پختن در آب جوش از بین می رود. نکته: همچنین می توانید گوشت یا مرغ را در اجاق با سبزیجات بپزید. به عنوان یک وعده غذایی کامل سرو کنید. استفاده از انواع ادویه ها و سیر نیز برای طعم دادن به غذا بسیار مناسب است.

سبزیجات را چگونه بپزیم که خواص آن حفظ شود

سبزیجات گریل شده

وقتی هوا گرم است ، کباب کردن سبزیجات یک روش عالی برای پخت آنها است. مانند پختن سبزیجات در فر ، کباب کردن باعث حفظ طعم و مواد مغذی آنها می شود. سبزیجاتی مانند ذرت ، فلفل ، کدو تنبل ، پیاز و سیب زمینی را می توانید به راحتی کباب کنید نکته: در ماه های سرد سال می توانید سبزیجات را روی شعله گاز تفت دهید. برای این کار از سیخ کباب یا کباب پز استفاده کنید.

 

خورشت سبزیجات

بخارپز کردن سبزیجات یکی از سالم ترین روش های پخت آنهاست. به این ترتیب می توانید سبزیجات را بدون قرار دادن در آب تهیه کنید. به همین دلیل با این روش بیشتر ویتامین های موجود در آنها حفظ می شود. اگر می خواهید وزن کم کنید ، این روش برای شما بسیار مناسب است ، زیرا نیازی به روغن برای بخار دادن سبزیجات نیست. بهترین گزینه برای بخارپز کردن کلم بروکلی ، هویج ، گل کلم ، لوبیای سبز ، اسفناج و سایر سبزیجات مشابه است.

 

سس سبزیجات را آماده کنید

سس های مختلف را می توان با کمک سبزیجات تهیه کرد. با کمی زنگ ، روغن زیتون ، فندق ، بادام و سرکه می توانید یک سس بسیار خوشمزه درست کنید و از آن به همراه گوشت یا ماهی استفاده کنید. همچنین می توانید یک سس ایتالیایی با کمی روغن زیتون ، فندق و پارمزان درست کنید و آن را به همراه سالاد سرو کنید.

 

نکته: با خرید یک غذاساز ، می توانید سبزیجات مختلف را مخلوط کرده و غذاهای خوشمزه ای را برای سرو با غذای اصلی تهیه کنید.

 

سرخ کردن سبزیجات

یک روش سریع برای پخت سبزیجات ، سرخ کردن آنها در روغن است. توجه داشته باشید که روغن باید کم باشد. از این روش برای تهیه سبزیجات نرم مانند فلفل ، پیاز و قارچ استفاده می شود.

منبع:
https://www.hidoctor.ir/4547_سبزیجات-را-چگونه-بپزیم-که-خواص-آن-حفظ-شو.html/

درباره‌ی میزبان مووی

حتما ببینید

علت بی اشتهایی کودک

علت بی اشتهایی کودک

رفتار والدین ، ​​به ویژه مادران در مراحل اولیه رشد عادات غذایی کودک ، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *